Een afspraak maken?

Klik hier of bel: (0318) 622 628

Advies?

Heeft u een fysieke klacht en wilt u eerst vrijblijvend advies van onze fysiotherapeuten? Binnen 1 werkdag ontvangt u een reactie.
Stel hier uw vraag »

Klachtenregeling

 Klachtenregeling
U mag ervan uitgaan dat elke fysiotherapeut z’n vak zo goed mogelijk uitoefent. Heeft u toch klachten over de behandeling of de manier waarop uw fysiotherapeut met u omgaat, dan is het goed om dat kenbaar te maken. Voor uzelf, voor andere patiënten en voor de kwaliteit van de fysiotherapie.

Om te beginnen is het de moeite waard om een gesprek aan te gaan met uw fysiotherapeut of contact op te nemen met onze praktijk. Als u zich daar zekerder bij voelt, kunt u een bekende uit uw familie- of vriendenkring vragen hierbij aanwezig te zijn. Ook kunt u via het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) een bemiddelingsgesprek aanvragen. Levert een bemiddeling niet het gewenste resultaat op of ziet u op tegen de confrontatie met uw fysiotherapeut, dan kunt u ook het Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg (IKG) inschakelen. Voor het IKG bij u in de regio kunt u terecht bij het Landelijk Informatiepunt voor Patiënten. Relevante telefoonnummers en adressen staan hieronder.
 

Een klacht indienen, hoe werkt dat?

Levert een gesprek of een bemiddelingsgesprek niet het gewenste resultaat op, dan kunt u gebruik maken van een klachtenprocedure.
 

Er zijn drie instanties waar u met uw klacht terecht kunt:

* De klachtencommissie van het KNGF
* De Commissie van Toezicht van het KNGF 
* Het Regionaal Tuchtcollege van de overheid

In alle gevallen behandelt een onafhankelijke commissie uw klacht. De behandeling van de klacht is kosteloos, uitgezonderd de (eventuele) kosten van bijstand. De bevoegdheid om maatregelen te nemen verschilt echter per commissie. Vanzelfsprekend gaan alle commissies zeer zorgvuldig en vertrouwelijk met uw klacht om.
 

Schriftelijk indienen

Een klacht moet altijd schriftelijk worden ingediend door u als patiënt of, wanneer het om een kind gaat, door de ouders. Iemand kan ook namens u een klacht indienen, als u diegene daartoe gemachtigd heeft. Anonieme klachten kunnen niet in behandeling worden genomen. Omschrijf uw klacht zo duidelijk mogelijk en vermeld uw eigen naam en adres evenals de naam en het privé- of praktijkadres van de fysiotherapeut. Stuur uw brief naar de instantie die uw klacht het beste kan behandelen.
 

Meer informatie

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van een bemiddelingsgesprek? Of heeft u vragen over hoe en bij welke instantie een klacht het beste kan worden ingediend? Neem dan contact op met een van de onderstaande organisaties.

Ledenadvies KNGF, Postbus 248, 3800 AE Amersfoort, tel. 033 - 467 29 29.
Landelijk Informatiepunt voor Patiënten, Postbus 9101,
3506 GC Utrecht, tel. 030 - 266 16 61.
 

Waar kunt u naartoe met een klacht over uw fysiotherapeut?

Klachtencommissie van het KNGF.
Voor fysiotherapeuten in de vrije praktijk heeft het KNGF een klachtencommissie ingesteld.
 

Commissie van Toezicht

Om toezicht te kunnen houden op het gedrag van de leden, heeft het KNGF het zogenaamde verenigingstuchtrecht ingesteld. Alle fysiotherapeuten die KNGF-lid en/of ingeschreven zijn in het Centraal Kwaliteitsregister moeten zich houden aan de gedragsregels en beroepsethiek voor fysiotherapeuten. Klachten kunnen worden ingediend bij de Commissie van Toezicht van het KNGF. Voorwaarde is dat de behandeling waarover uw klacht gaat niet langer dan tien jaar geleden heeft plaatsgevonden.
 

Regionaal Tuchtcollege

Fysiotherapeuten vallen onder het Tuchtrecht dat de overheid heeft ingevoerd. Klachten over uw behandeling of bejegening door een fysiotherapeut kunnen worden ingediend bij een Regionaal Tuchtcollege. Voorwaarde is dat uw klacht gaat over een behandeling of een voorval van na 1 december 1997.
 

Klachtencommissie van het KNGF

Secretaris Klachtencommissie KNGF,
Postbus 248, 3800 AE Amersfoort,
tel. 033 - 467 29 00 (u wordt doorverbonden)
 

Verenigingstuchtrecht van het KNGF: 

Commissie van Toezicht Secretaris Commissie van Toezicht KNGF,
Postbus 248, 3800 AE Amersfoort,
tel. 033 - 467 29 00 (u wordt doorverbonden)
 

Regionaal Tuchtcollege Zwolle

(Overijssel, Gelderland, Flevoland)
Postbus 10067, 8000 GB Zwolle,
tel. 038 - 428 94 11

Facebook updates

10-03-2017
Karin en Marian waren op een nascholingscursus over de behandeling van etalagebenen. Opnieuw werd bevestigd dat looptraining veruit de meest effectieve behandeling blijft!!
Lees meer

12-01-2017
Wij zijn ons eerste medewerkersoverleg van dit jaar goed begonnen met een heerlijke lunch. Tevens werd er zoals op deze foto te zien, aandachtig geluisterd naar een presentatie, deze werd gegeven door Vera, onze stagiaire. Wij hopen er samen met onze medewerkers en patiënten weer een mooi en gezond jaar van te mogen maken!
Lees meer

17-11-2016
Een binnenkijkje in onze praktijk...
Lees meer

Bekijk al onze updates »